23 آوریل 2024- یک درمان موثر برای زخم های مزمن که شامل آنتی بیوتیک نیست، بلکه یک گاز یونیزه برای فعال کردن پانسمان زخم است، توسط تیمی از دانشمندان بین المللی ابداع شده است.

این درمان شامل فعال سازی پلاسما در پانسمان های هیدروژلی (که معمولا در پانسمان زخم استفاده می شود) با ترکیبی منحصر به فرد از اکسیدان های شیمیایی مختلف است که در رفع آلودگی و کمک به بهبود زخم های مزمن موثر است.

محققان دانشگاه شفیلد و دانشگاه استرالیای جنوبی که این مطالعه را رهبری کردند، معتقدند این روش جدید پیشرفت قابل توجهی در مقابله با پاتوژن های مقاومت آنتی بیوتیکی است و پتانسیل تغییر درمان زخم پای دیابتی و زخم های داخلی را دارد.

یکی از نویسندگان این مطالعه پروفسور Rob Short، استاد شیمی در دانشگاه شفیلد، گفت: بیش از 540 میلیون نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند که 30 درصد از آنها در طول زندگی خود دچار زخم پا می شوند. این یک بیماری همه گیر جهانی نادیده گرفته شده است که قرار است در سال های آینده به دلیل افزایش چاقی و عدم تحرک بیشتر افزایش یابد.تنها در انگلستان بین 60000 تا 75000 نفر در هفته برای زخم پای دیابتی تحت درمان قرار می گیرند. عفونت یکی از خطرات اصلی است. به طور فزاینده ای، بسیاری از عفونت ها به دلیل باکتری هایی است که به درمان آنتی بیوتیکی معمول پاسخ نمی دهند و منجر به 7000 قطع عضو در سال می شوند.نیاز مبرمی به نوآوری در مدیریت و درمان زخم وجود دارد و این یک افتخار واقعی است که بخشی از یک تیم بین‌المللی باشید که بیش از 10 سال است روی این درمان جایگزین کار کرده است.

هزینه ی مدیریت زخم های مزمن مانند زخم پای دیابتی در حال حاضر بیش از 17 میلیارد دلار در سال است.

مزایای گاز یونیزه پلاسمای سرد قبلاً در آزمایشات بالینی ثابت شده است و نشان می دهد که نه تنها عفونت را کنترل می کند، بلکه باعث تحریک التیام نیز می شود. این به دلیل ترکیب شیمیایی قوی اکسیدان ها، یعنی اکسیژن فعال و گونه های نیتروژن فعال(RONS) است که هنگام مخلوط شدن سبب فعال کردن مولکول های اکسیژن و نیتروژن در هوای محیط می شود.

دکتر Endre Szili، از دانشگاه استرالیای جنوبی که این مطالعه را رهبری کرد، که این هفته در مجلهAdvanced Functional Materials  منتشر شد، گفت: «آنتی بیوتیک ها و پانسمان های نقره معمولاً برای درمان زخم های مزمن استفاده می شوند، اما هر دو دارای معایبی هستند، افزایش مقاومت به آنتی بیوتیک ها یک چالش جهانی است و همچنین نگرانی های عمده ای در مورد سمیت ناشی از نقره وجود دارد. در اروپا، پانسمان های نقره به همین دلیل در حال حذف شدن هستند».

این تیم بین المللی از دانشمندان نشان دادند که پانسمان های هیدروژلی فعال کننده ی پلاسما باRONS ، این ژل را بسیار قوی تر می کند و باکتری های رایج را از بین می برد.

اگرچه زخم پای دیابتی تمرکز این مطالعه بود، این فناوری را می‌توان برای تمام زخم‌های مزمن و عفونت‌های داخلی به کار برد.

دکتر Szili گفت: علی‌رغم نتایج دلگرم‌کننده اخیر در استفاده از درمان هیدروژلی با پلاسمای فعال شده (PAHT)، ما با چالش بارگیری هیدروژل‌هایی با غلظت کافی RONS مورد نیاز برای استفاده بالینی مواجه شدیم. ما با استفاده از یک روش الکتروشیمیایی جدید که فعال شدن هیدروژل را افزایش می دهد، بر این مانع غلبه کردیم.

محققان گفتند که علاوه بر کشتن باکتری‌های معمولی(E. coliو P.aeruginosa) که باعث عفونت زخم‌ها می‌شوند، هیدروژل‌های با پلاسمای فعال‌شده ممکن است به تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کنند که می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

دکتر Szili افزود: "عفونت های مزمن زخم یک بیماری همه گیر خاموش است که یک تهدید برای تبدیل شدن به یک بحران مراقبت های بهداشتی جهانی محسوب می شود.یافتن درمان‌های جایگزین برای آنتی‌بیوتیک‌ها و پانسمان‌های نقره ضروری است، زیرا وقتی این درمان‌ها جواب نمی‌دهند، اغلب قطع عضو اتفاق می‌افتد. یک مزیت عمده فناوری PAHT ما این است که می توان از آن برای درمان همه زخم ها استفاده کرد. این یک درمان بی خطر برای محیط زیست است که از اجزای طبیعی موجود در هوا و آب برای ساختن مواد فعال خود استفاده می کند که به اجزای غیر سمی و زیست سازگار تجزیه می شوند.مواد فعال را می توان در یک دوره طولانی تحویل داد و درمان را بهبود بخشید، حتی از این روش با شانس بیشتری برای نفوذ به تومور می توان استفاده کرد.

دکتر Szili در پایان گفت: «پلاسما پتانسیل عظیمی در دنیای پزشکی دارد و این فقط نوک کوه یخ است.گام بعدی شامل آزمایش‌های بالینی برای بهینه‌سازی فناوری الکتروشیمیایی برای بکار گیری این درمان در بیماران انسانی است».

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/revolutionary-chronic-wound-treatment-could-help-millions-reveals-study-127394